ابولحسن بنی صدر و تحریف تاریخ – بحران گروگان گیری ( بخش دوم )

در بخش نخست توضیح داده شد که بحران گروگانگیری و اشغال سفارت آمریکا که به واقع یکی از شگفت انگیز ترین اشتباهات تاریخ معاصر ایران است ، چگونه با ۴ ماده پیشنهادی شورای انقلاب و وزارت خارجه وقت به مناقصه گزارده  شد .

.

مفاد پیشنهادی ایران برای پایان دادن به غائله گروگانگیری شامل ۴ بند از قرار زیر بود

۱) آمریکا از ایران بدلیل دخالتهای خود در ایران معذرت خواهی کند .

۲) آمریکا در برابر غائله گروگانگیری از دولت ایران تقاضای غرامت نکند .

۳) آمریکا متعهد شود که در امور داخلی ایران دخالت نکند

۴) شاه را به همراه اموال او برای محاکمه به ایران بازگرداند

.

همانگونه که در بخش نخست گفته شد ، آقای ابولحسن بنی صدر در مصاحبه با صدای آمریکا مهم ترین اصل و مرکز ثقل نزاع بین دولتین ایران و آمریکا را سانسور کرد و به ۳ اصل و ۵ اصل من درآوردی که همان ۳ اصل پیشین بود تقلیل داد .

.

اصل ۴ یا همان اصل استرداد شاه به ایران مهمترین و مناقشه انگیز ترین اصل در غائله گروگانگیری بود ، که ۴۴۴ روز بواسطه آن گروگانگیری بطول انجامید ، که خود سرآغازی شد برای جنگ خانمانسوز ایران و عراق . در این باره و ارتباط گروگانگیری با جنگ ۸ ساله را در نوشته ای جداگانه توضیح خواهم داد .

.

در این قسمت سعی شده  است تلاش آقای ابولحسن بنی صدر و آقای احمد سلامتیان و لابی گری آنها برای استرداد شاه ، در مجامع بین المللی را از دید خواندگان گرامی بگذرانم .

و اینکه ۴ اصل پیشنهادی برای پایان گروگانگیری چقدر موفق بود و کدام اصول قابلیت اجرایی پیدا کرد در بخش سوم  و آخر توضیح خواهم داد .

بدون شک آقای بنی صدر یکی از اصلی ترین عوامل بحران گروگانگیری هستند و باید درین بار به تاریخ پاسخگو باشند ، برنامه صدای آمریکا فرصت خوبی برای گفتن حقایق بود که متاسفانه ایشان با سانسور و فرافکنی ، خاک در چشم حقیقت پاشیدند و خود را به اصطلاح عوام از این ظلم به ملت ایران  تبرئه کردند .

.

.

یک پاسخ

  1. وای اگر خامنه‌ای حکم جهادم دهد
    بخدا میام آمریکا همتون رو میگایم
    یاشاسین اردبیل

بیان دیدگاه